De eerste projectweek - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Madelon Wever - WaarBenJij.nu De eerste projectweek - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Madelon Wever - WaarBenJij.nu

De eerste projectweek

Blijf op de hoogte en volg Madelon

06 Oktober 2013 | Indonesië, Lovina

Afgelopen maandag zijn we met de hele groep op pad geweest, om langs alle projecten te gaan. We begonnen in Bengkala, het dovendorp waar ik samen met Jasmijn mijn project ga doen. De school ligt in een klein en armoedig dorpje midden in de bergen. Wat een onwijs leuke school en wat een leuke en lieve kinderen. Ze kwamen gelijk op ons afrennen en bleven ons maar aankijken, ze zien namelijk niet vaak blanke mensen daar. Na een tijdje moesten ze weer naar de les, wij mochten ondertussen in de klaslokalen kijken. De kinderen begonnen voor ons te zingen en hielpen ons met het leren van de gebarentaal (best lastig).

In de avond hebben we onze scooter gehuurd, dit is namelijk ons vervoermiddel voor de komende 4 maanden. Wel even wennen hoor met een scooter het verkeer in. Het is hier namelijk erg druk en er zijn geen regels (ook moet je hier links rijden). Je mag rechts en links inhalen en door rood rijden is hier ook geen probleem. Ook wordt er veel getoeterd, dit doet iedereen namelijk al bij het inhalen van een ander voertuig (hier doe ik ook maar aan mee). Ook waren we die avond uitgenodigd door de universiteit voor een festival. Hier gingen we samen met andere studenten (Balinezen) naar toe. Zij hielpen ons met het vertalen, zodat we wisten wat er die avond precies zou gaan gebeuren. Het was een soort danswedstrijd waarbij de mannen muziek moesten maken en de vrouwen gingen dansen. Er was een jury aanwezig om deze dansen te beoordelen. Erg leuk om een keer te zien. Er stond ook nog een kermis, hier kon je in plaats van een knuffel een echt konijn winnen. Er stonden er wel 50 in een heel klein kooitje waar ze zich niet eens in konden bewegen, echt zielig.

We hebben intussen ook een huis gevonden!! Deze moet alleen nog wel verbouwd worden, er moet nog een andere wc, badkamer en keuken in en alles moet nog geverfd worden. Waarschijnlijk is het over ongeveer 2 weken klaar, dan kunnen we eindelijk verhuizen.

Dinsdag was onze eerste lesdag op de universiteit. We moesten gesprekjes met elkaar voeren om zo te leren hoe je iemand zijn naam vraagt, verteld wie je bent, vraagt hoe het met iemand gaat etc. Best leuk om te oefenen, al is de taal nog wel even wennen.

Woensdag was dan echt de eerste dag van ons project. We mochten meekijken bij de sportlessen, om zo alvast te kunnen bedenken wat wij precies willen gaan doen. De sportlessen zijn wel echt heel anders dan bij ons, ze hebben namelijk alleen een badmintonveldje (met 2 rackets en een shuttle), een verspringbak en één bal. Er kunnen hier dus maar 2 mensen tegelijk sporten, de rest moet toekijken. Toch wel heel anders dan bij ons op de Calo, waar je zelfs met een hele klas tegelijk kunt badmintonnen omdat er zoveel materiaal is. Ook de warming- up is heel anders, ze moeten eerste een rondje rennen, zich dan opstellen in rijen en daarna op hun hurken zitten en hun been naar de zijkant strekken. Als ze dit niet goed genoeg doen krijgen ze een tik. Dit was bij verspringen net zo, de kinderen die volgens de leraar goed sprongen mochten naast hem komen staan en de rest moest net zo lang door tot het goed was. Ondertussen lachte de kinderen elkaar uit. Kortom, we hopen dat we hier wel het een en ander kunnen veranderen zodat ze allemaal met plezier kunnen sporten en bewegen.

Ook donderdag zijn we naar Bengkala geweest om de lessen te observeren, onderweg nog een file gehad omdat de mensen midden op de weg aan het feesten waren vanwege een crematie. Bijzonder om te zien dat dat hier een groot feest is. In de avond zijn we met de hele groep en met alle projectleiders uit eten geweest bij Ragoon Sunset, dit is een mooi restaurant aan de sawa’s en met uitzicht op zee.

Vrijdag zijn we naar de hot springs geweest, groene baden in de bergen die erg warm zijn. Lekker om even in te zitten, maar omdat het buiten al zo warm is heb je dat na 5 minuten wel gezien. Gisteren zijn we langs de git git waterval geweest, een waterval van ongeveer 20 meter hoog. Hier kon je gewoon onder staan, heerlijk om even in af te koelen! Wel eng om het water in te gaan, er zitten namelijk wel gewoon slangen in.. In de avond zijn we gezellig de stad in geweest, gelukkig kan ik dat hier ook doen! Wel grappig, de kroeg is hier gewoon buiten.

Nu nog lekker genieten van een middagje aan het zwembad. Ondertussen zijn hier net de eerste regendruppels gevallen, best bijzonder! Gelukkig was het van korte duur.

Sampai jumpa

• 06 Oktober 2013 - 10:12

Mama:

Hoi lieve Madelon,

Wederom heb ik jou belevenissen op Bali met super veel plezier gelezen. Jij hebt echt al veel gezien en gedaan. Misschien kan ik nog wat spulletjes voor je meenemen die je voor de sportlessen kunt gebruiken. Laat het maar weten hoor!! Dikke kus, mama

• 06 Oktober 2013 - 11:00

Yvonne:

Hoi hoi,

Wat een mooi verslag van je.
    Ik heb het weer met plezier gelezen.
    Het verkeer daar is dus ook wel een zooitje. Ja en dan moet je maar gewoon mee doen. Als je straks weer terug bent in Nederland zal het wel weer even wennen zijn. Maar het is wel een geweldige ervaring om dit allemaal mee te maken . Je ziet een hele andere wereld dan waar jou bedje staat.Nou geniet ervan en heel veel succes daar met de meiden.

Groetjes Henk en Yvonne.

• 06 Oktober 2013 - 11:19

John En Baukje Jansen:

Hoi Madelon,
    Wat leuk dat we op deze manier van jouw reis mogen meegenieten. Leuk om te horen wat je daar allemaal meemaakt. Ik weet niet of i het allemaal zou durven hoor. Fijn dat dat huis nu toch een beetje in zicht komt. Een plekje om je ook een beetje terug te kunnen trekken. Ik heb de foto's ook gezien. Om jaloers op te worden. Zo mooi! En wat zielig voor die kinderen zeg, krijgen ze een tik als ze het niet goed doen en lachen ze elkaar uit. Daar is zeker een heel belangrijke taak voor jullie weggelegd. Lijkt me heel mogelijk om te zien.
    Ik wens je veel plezier en levenservaring daar en we blijven je volgen.
    Heel veel lieve groetjes van John, Baukje, Erik en Inge

• 11 Oktober 2013 - 14:11

Carola Wever :

Hoi,
    Wat leuk om te lezen hoe leuk je het daar hebt, wat je allemaal beleeft, meemaakt.
    Wij willen je via deze weg ook even van harte feliciteren met je verjaardag. Ik hoop dat je op Bali een leuke verjaardag hebt, zal wel anders zijn dan thuis.
    Veel plezier nog en we lezen je belevenissen wel weer.

gr
    Jack, Carola, Amber en Rowen