De reis en de eerste dagen op Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Madelon Wever - WaarBenJij.nu De reis en de eerste dagen op Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Madelon Wever - WaarBenJij.nu

De reis en de eerste dagen op Bali

Blijf op de hoogte en volg Madelon

29 September 2013 | Indonesië, Lovina

Dinsdag was het dan eindelijk zover, op naar Bali om een fantastische stage te gaan lopen. 9.00 uur moesten we ons verzamelen op Schiphol, om vervolgens om 12.00 uur het eerste vliegtuig te pakken naar Istanbul. Daar moesten we een tussenlanding maken, maar ons volgende vliegtuig vertrok pas 9 uur later. We zijn gezellig met de groep Istanbul in geweest om de blauwe Moskee te bezoeken (op onze blote voeten en met een hoofddoek). In de avond nog even lekker gegeten en wat winkeltjes bezocht, daarna moesten we weer terug naar het vliegveld voor onze volgende vlucht. Dit was een vlucht van ongeveer 10 uur. Gelukkig hadden we een eigen dvd spelertje en vlogen we in de nacht waardoor de vlucht snel verliep en we alweer aankwamen in Maleisië (Kuala Lumpur). Toen we de koffers hadden moesten we met een bus naar een ander vliegveld om daar dan eindelijk ons laatste stuk te vliegen, het einde kwam in zicht. Toch wel even wennen om in een bus te zitten als niemand zich daar aan de verkeersregels houdt en ze aan de linkerkant van de weg moet rijden. Nog 3 uurtjes vliegen en toen stonden we eindelijk op het vliegveld in Den Pasar. Hier werden we opgehaald door vrienden van Jannie (onze coördinator/begeleidster vanuit school). Nog 2,5 uur met de bus (waar je zo af en toe gewoon met 11 mensen in wordt gepropt) en toen kwamen we midden in de nacht aan in ons tijdelijke verblijf: het Rini Hotel in Lovina. De man van de receptie slaapt hier gewoon op een matje op de grond, daar stond ik wel even van te kijken.

De volgende dag zijn we al druk geweest met het zoeken van een huis, toch wel lastig. Het leven is hier natuurlijk heel anders dan bij ons in Nederland. Veel huizen met een staan wc, of een studentenhuis wat een beetje lijkt op een gevangenis (allemaal kleine kamertjes in een complex met een hek eromheen). Niet iets wat we zochten.. Dus we zoeken gewoon nog even verder.

Vrijdag waren we uitgenodigd door de Universiteit Undiksha in Singaraja voor een ceremonie. Alle studenten zaten hier in uniform te wachten totdat ze hun diploma in ontvangst konden nemen, erg leuk om te zien hoe dat hier gaat. Er waren duizenden mensen aanwezig. Ook hebben we kennis gemaakt met de docenten die ons hier les gaan geven, we volgen op de maandag en dinsdag namelijk een vast programma om de taal en cultuur te leren. We moeten dan van 9.30 – 13.00 uur naar school. Wij zaten natuurlijk in onze korte broek met teenslippers en een hemdje, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling. We kregen gelijk een formulier met allemaal regels waar we ons daar aan moeten houden, één daarvan was dus een broek tot over de knie en een shirt tot over de schouders met het liefst dichte schoenen. Ook een laptop is hier op de universiteit niet gebruikelijk en mag niet mee de les in. Je zit daar gewoon op een stoel met op de rechter armleuning een tafeltje ten grote van een A-viertje, een tafel staat niet in het lokaal. We zijn daar wel een toeristische attractie, mensen moeten om ons lachen en kijken ons vaak aan. We zijn zo ongeveer de enige blanke mensen die daar rondlopen. In de avond zijn we lekker uit eten geweest (dit kost ongeveer €1,60). Ik bestelde een garlic bread, dit namen ze toch iets te letterlijk: een plak brood met wat teentjes knoflook. Net als de ijsthee, koude thee uit de koelkast. In de avond hebben we nog even een cocktail gedronken bij een mooi strandhuis.

Zaterdag hadden we een dagje rust, dus lekker een dagje aan het zwembad gelegen (we moeten natuurlijk wel bruin terugkomen). Nog wel even een huis bekeken, maar ook dit was geen succes.

Vandaag hebben we onze eerste excursie gehad, om 6 uur in de ochtend moesten we aanwezig zijn op het strand in Lovina (voor ons een minuutje lopen) om op een boot op zoek te gaan naar dolfijnen. Het was een smal bootje van hout, net zo een als in Expeditie Robinson. We waren niet de enige met dit idee, er waren ongeveer 40 bootjes die dezelfde kant opgingen. Dolfijnen kijken is hier in het dorpje namelijk een van de grootste inkomsten voor de lokale bevolking. We hebben er gelukkig wel veel gezien! Na ongeveer 1,5 uur mochten we nog even snorkelen, wat een helder water en wat een mooie vissen. Zelfs de zeesterren zie je op de bodem liggen. Ook kregen we op de boot nog een ontbijtje, gebakken banaan met thee. De rest van de middag mogen we nog even genieten van het mooie weer. We gaan zo wel vast een scooter huren, dit wordt namelijk ons vervoer voor de komende 4 maanden. Wel even wennen denk ik, links rijden, geen verkeersregels en veel gaten in de weg. Zo zie je bijvoorbeeld ook veel mensen die met z’n drieën of vieren op een scooter zitten, het kan allemaal hier!

Ook op straat is alles heel anders, het afval wordt gewoon voor het huis verzameld en een keer in de week opgehaald. Hier lopen allemaal vieze ratten door, dus daar loop ik met een grote boog en gillend omheen. Maar hier ga ik vast wel aan wennen. Zo lopen er ook overal salamanders/gekko’s rond.

Morgen ga ik samen met Jasmijn naar Bengkala, het plaatsje waar het dovendorp ligt. We gaan kennismaken met de mensen daar en bespreken wat we precies gaan doen de komende maanden. Ben benieuwd wat de opdracht precies gaat worden en hoe we daar slapen en leven. Het lijkt me in ieder geval erg leuk om daar echt zo te gaan leven als zij ook doen. Als het goed is beginnen we dan woensdag al met ons project!!

Sampai jumpa (Tot de volgende keer)

• 29 September 2013 - 12:19

Anja Van Enter:

Wat leuk om op deze manier mee te genieten van jouw stage. Heel veel succes! groet Anja

• 29 September 2013 - 12:31

Mama:

Hoi lieve meid van mij,
    Heb je al gezegd dat ik ervan heb genoten om je verslag te lezen. Wat heb je al veel gedaan de afgelopen dagen. Geweldig om daar te snorkelen en de dolfijnen om je heen te zien zwemmen. Als wij voor jou de foto's op deze site moeten zetten laat het ons dan even weten o.k? Ik kijk nu al uit naar het vervolg. Dikke kus, mama

• 29 September 2013 - 12:54

Renateh:

Hoi meis!
    Wat leuk om jouw te volgen! Het klinkt allemaal erg leuk! Fijn dat de eerste dagen goed verlopen zijn! Hoop dat je een geweldige tijd zult hebben! Geniet ervan! Liefs Renate

• 29 September 2013 - 13:51

Rosalie:

Hee Madelon!
    Wat leuk om je verslag te lezen! Fijn dat je een goede reis hebt gehad! Hoop dat je het erg naar je zin zult hebben! Haha als ik dit zo lees zou ik zo weer terug willen naar Azië;). Ga er lekker van genieten! Liefs, Rosalie

• 29 September 2013 - 17:38

Kiki Dee:

Hee meid! Wauw dit klinkt echt al lekker enthousiast zeg. Dat huis komt vast goed:) Heel erg tof om zo een beetje mee te krijgen wat je daar doet, ben benieuwd naar de rest. Kus

• 29 September 2013 - 19:31

Yvonne :

Hoi Madelon,
    Wat een verhaal al zeg. Je hebt in die dagen al heel wat meegemaakt en gezien hoe zou het zijn in 4 maanden. Wel leuk om te lezen wat je allemaal doet en ziet . Geniet er lekker van. Ik blijf je zeker volgen want ben wel nieuwsgierig naar je verhalen. Groetjes Yvonne en Henk.

• 29 September 2013 - 22:30

Marjon:

Hee meid,
    super leuk om te lezen hoe je het allemaal beleefd daar. Ik moest hardop lachen van je verhaal over het afval dat je er gillend om heen liep haha, ik zie je het zo doen!!
    Goed om te horen dat de eerste dagen goed waren.
    Lekker genieten en tot je volgende bericht :).
    Kus

• 30 September 2013 - 13:34

Florian:

Ik wil je moeder niet ongerust maken, maar als je bij het scooter rijden een helm moet dragen doe dat dan ook! Mooi om je belevenissen te lezen! Enjoy!

• 30 September 2013 - 18:54

Monique:

Hoi Madelon,
    Leuk verhaal hoor, leuk om te lezen wat jij daar meemaakt. Echt gaaf zwemmen met dolfijnen. Geniet er lekker van en woensdag succes met de eerste dag van jullie project. Groetjes en pas op voor de ratten he

• 30 September 2013 - 19:27

Jennifer:

Gaaf maddie!

• 02 Oktober 2013 - 22:30

Elma:

hee Maddie,

Echt superleuk om te lezen wat je allemaal doet in Bali! Klinkt echt heerlijk :)
    Ik moest echt lachen om je stukje van het afval. Ik zie jou daar zo gillend omheen rennen haha!
    ben benieuwd in wat voor een huis jullie nu terecht komen
    Heel veel plezier meiden, geniet ervan!

dikke kus en liefs,

Elma

• 04 Oktober 2013 - 09:19

Rita:

Leuk je zo te kunnen volgen. Rini Hotel is wel toepasselijk.