3 mooie weken - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Madelon Wever - WaarBenJij.nu 3 mooie weken - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Madelon Wever - WaarBenJij.nu

3 mooie weken

Blijf op de hoogte en volg Madelon

26 November 2013 | Indonesië, Singaraja

In 3 weken tijd alweer veel meegemaakt en gezien. Mijn project verloopt nog steeds erg goed. We hebben inmiddels al heel wat leuke uurtjes sport gegeven. Zo bijzonder om te zien hoe leuk de kinderen het vinden, er wordt veel gelachen en ze werken steeds meer samen. Zo hebben we laatst een estafette met ze gedaan, ze stonden allemaal te springen en wilden na elke ronde steeds nog een potje doen, echt fantastisch!! 2 weken geleden kwamen we om kwart over 7 aan op school, toen was de sportleraar al begonnen met de les (een kwartier te vroeg). Hij gaf de kinderen een theorieles over de koprol, deze moest daarna in de praktijk worden toegepast. Toen heb ik samen met Jasmijn de sportleraar geholpen met het vangen van de kinderen. Ze hadden gewoon 2 kussens op het schoolplein gelegd en daar moesten de kinderen dan een koprol op maken. Dit is wel weer even wat anders dan bij ons op school, waar we in de gymzaal heel veel dikke matten en kleine matjes hebben liggen. Natuurlijk ook nog even steal the bottle gespeeld want dit vinden ze helemaal geweldig! Daarnaast ook al aardig wat Engelse lessen gegeven. Ketut vroeg of we het leuk vonden om hierbij te helpen, dus dit geven we dan elke week. Echt leuk om te doen. We hebben ze ook al wat Nederlandse woorden geleerd.

Ook alweer een aantal lesdagen gehad op de universiteit. Ik leer al steeds meer woorden, alleen het maken van zinnen blijft toch wel moeilijk. Wel zijn de lessen altijd erg gezellig. De leraren bedenken spelletjes, zodat we alles zo snel mogelijk leren. Ook moeten we vaak woorden herhalen, zodat we het beter gaan spreken.

Laatst zijn we naar de Sekumpul watervallen in het noorden van Bali geweest. Deze zijn eigenlijk best dicht bij ons huis, dus werd het toch een keer tijd om erheen te rijden. 5 mooie en grote watervallen bij elkaar, echt mooi om te zien. De klim terug omhoog was alleen wat minder, honderden treden.. Maar het was wel de moeite waard.

10 november mocht ik mijn lieve vriendinnen ophalen, op het vliegveld in Den Pasar. Na een reis van 3 uur en 1,5 uur wachten kon ik ze eindelijk zien, super leuk! Samen zijn we naar het noorden gereden, waar we om half 12 in de avond ongeveer aankwamen. De volgende dag waren we uitgenodigd voor een hindoeïstische bruiloft, hier zijn we met de hele groep heen gegaan. Erg leuk om te zien hoe een bruiloft hier gaat. Er vindt eerst een ceremonie plaats bij de bruid thuis en dan gaan ze naar een locatie voor het feest. Er liggen overal offers en alle mensen zijn mooi gekleed. Mannen en vrouwen dragen hier een sarong, de mannen dragen ook nog een band om hun hoofd. Een sarong had ik zelf, maar je moet hier een mooi truitje/vestje met lange mouw op dragen. Deze hadden wij zelf niet mee, die hebben we allemaal geleend van een Balinese vrouw. Voordat we naar de bruiloft gingen heeft de eigenaresse van het Rini Hotel (waar Célina en Melissa sliepen) ons helemaal goed aangekleed, zodat we er net zo uitzagen als alle Balinese vrouwen. Daarna zijn we op de scooter naar het feest gereden, gewoon met z’n drieën op de scooter. Dit mag hier allemaal als je zo gekleed bent, je bent dan heilig. Ook zonder helm rijden is dan geen probleem. Best wel grappig eigenlijk, dat kan in Nederland echt niet. Als cadeau hebben we een grote wok gegeven, ik vond het maar een apart cadeau maar hier is dat heel normaal. Dan passen we ons natuurlijk gewoon aan, aan deze cultuur. De bruid en bruidegom waren ook heel mooi aangekleed, allemaal versieringen en een groot ding op hun hoofd van goud. Nadat ze naar voren werden geroepen en elkaar eten en drinken hadden gegeven waren ze getrouwd (allebei 18). Deze trouwerij was eigenlijk een verplichting, omdat de vrouw per ongelijk zwanger was geworden. Je moet hier namelijk eerst trouwen voordat je kinderen mag. Het kindje was nu 3 maanden oud, zo konden ze tijdens de bruiloft gelijk een baby- ceremonie houden (is goedkoper om tegelijk te doen). Dit moet namelijk als het kind 3 maanden oud is. In het midden van de zaal lagen allemaal offers op de grond, hier moesten de bruid en bruidegom omheen lopen samen met 3 oudere kinderen die niet van hun waren. Ook stond er een bak water in het midden hier werden sieraden ingegooid die de baby daarna om moest. Vervolgens moest het kindje daar zelf in. Ze kregen allemaal rijst op hun hoofd (zelfs de kip die een van de kinderen vast had), zoals dat eigenlijk bij elke ceremonie is. Tot slot werden we uitgenodigd voor de lunch, hier lag gewoon een heel varken.. Die heb ik maar niet geproefd.

Samen met Célina en Melissa ben ik naar Gili Trawangan geweest, een prachtig bounty eiland. Hier hebben we heerlijk genoten van de witte stranden en de blauwe zee. ’s Avonds een gezellig beach feest gehad, echt bijzonder om gewoon te kunnen feesten op het strand. Het is hier in de avond namelijk nog steeds heel warm. Overal lagen kussens en zitzakken en er was een dj aanwezig, we hebben ons hier prima vermaakt. Helaas ook een dag slecht weer gehad, het regenseizoen begint op Bali namelijk al in november. Gelukkig klaarde het in de middag op en zijn we gaan snorkelen, weer prachtige visjes gezien in het heldere water. Toen we daarna nog even op het strand lagen en schelpen aan het zoeken waren, kwamen er 2 kleine jongetjes naar ons toe om ons te helpen. Ze brachten allemaal stukken dood koraal en wilden daarna met ons spelen in het water. Ze klommen op onze nek en we moesten ze heel hard ronddraaien (ze riepen dan motor, haha), ze vonden het geweldig. Echt heel schattig.

De volgende dag gingen we alweer met de boot terug naar Bali, onderweg nog dolfijnen gezien die met de boot meezwommen. Met de boot kwamen we aan in Padangbai, vanaf hier zijn we naar de vulkaan Ganung Batur gereden. Onderweg gestopt bij de grootste tempel van Bali, de Pura Besakih. Dit zijn allemaal kleine tempels bij elkaar, verdeeld over 7 lagen. Deze hebben we allemaal bekeken, in de stromende regen.. Gelukkig konden we een paraplu huren voor 35 cent. Toen we verder reden kwam er een man op een scooter naast ons rijden, onze chauffeur vertelde hem dat wij de vulkaan wilden beklimmen. De man op de scooter kon dit voor ons regelen. Wij vroegen aan de chauffeur of dit te vertrouwen was, als antwoord kregen we ‘ja tuurlijk dit is een vriend van mij’. Dat zijn ze hier namelijk allemaal van elkaar. Op goed vertrouwen toch maar achter deze man aangereden. Gelukkig was alles goed geregeld en vertrokken we om half 4 (midden in de nacht) richting de vulkaan. Best een vermoeiende tocht omhoog, van ongeveer 2 uur. Eenmaal boven kregen we er een fantastisch uitzicht voor terug (op het meer de Danau Batur), dit maakte het lopen weer goed. Ook werd er een ontbijt voor ons gemaakt, gekookte eieren en gebakken banaan. Ze hebben dit klaargemaakt in de stoom van de lava, een heerlijk ontbijt. Bovenop de vulkaan zijn we nog helemaal rond de krater gelopen en daarna gingen we helaas alweer terug naar beneden, de tocht duurde in totaal ongeveer 6 uur. Echt een mooie ervaring!

Ook zijn we een paar dagen in Ubud geweest, echt een mooie stad. We hebben hier de buddha to buddha fabriek bezocht (hier maken ze allemaal buddha to buddha sieraden), daarnaast zat een shop met allemaal hele mooie sieraden. Ook de monkey forest hebben we bezocht, dit vond ik niet zo bijzonder eigenlijk. Het waren allemaal dezelfde apen, als de apen die hier gewoon langs de weg zitten. Ook klom er een tegen mijn been op, doodeng. In het hotel zat er natuurlijk gelijk weer een beest op onze kamer, bah. Een grote salamander van ongeveer 20 cm. Gelukkig heeft een man van de receptie deze voor ons weggehaald haha.

De volgende dag was Célina jarig, dit moest natuurlijk gevierd worden. Lekker een dagje shoppen op de grote markt in Ubud en daarna heerlijk 2,5 uur relaxen bij de Spa. Een heerlijke massage, scrub en pedicure gehad voor 14 euro. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan de Pura Taman Saraswati, een tempel met hiervoor een vijver met allemaal lotusbloemen.

In Ubud mag een bezoekje aan de Tegalalan sawa’s natuurlijk niet ontbreken, hier heb je namelijk de mooiste sawa’s van Bali. En inderdaad het was een heel mooi uitzicht! Daarna doorgereden naar de Tirta Empul, een tempel waar het reinigingsritueel is. Hier komen allemaal stralen met water uit de muur en onder elke straal moet je dan gaan staan en water over je hoofd gooien. Helaas was het slecht weer en was het koud, waardoor we dit ritueel maar over hebben geslagen.

Als afsluiting zijn we nog een paar dagen naar Kuta geweest, hier hebben we heerlijk genoten van het mooie weer. Lekker aan het strand gelegen, gesurft, geshopt en gestapt. Kortom een ideale plek om de gezellige dagen samen af te sluiten! Zondag gingen zij namelijk alweer terug naar Nederland.

Zondagavond ben ik met 4 anderen van de groep naar Uluwatu geweest, dit is een klein plaatsje helemaal in het zuiden van Bali. Hier was een heel mooi complex gebouwd (allemaal kleine restaurantjes en barretjes) met uitzicht op zee. Je kon hier heel mooi de zonsondergang zien. ’s Avonds was daar een erg gezellig feest.

Vandaag hebben we een Balinese kookles gehad bij een docent thuis. We hebben gado gado (groente met satésaus) en pisang goreng (gebakken banaan) gemaakt. Echt leuk om te doen, al is het wel veel werk omdat alles vers gehaald wordt en gesneden moet worden.

En nog even wat leuke weetjes:

- Onze buurvrouw stond ineens in onze tuin om bloemen te plukken voor offers.
- Ik kwam er laatst achter dat er aan het begin van onze straat een kapper zit. Ik wist wel dat er een huisje van ongeveer 4 vierkante meter stond, maar het blijkt dus een kapper te zijn.
- Hier gebruiken mensen gewoon een bananenblad als paraplu.
- Na 7 weken hebben we een snackbar gevonden, waar ik een broodje kroket heb kunnen eten.
- Er lag een dode rat in onze garage.
- Mijn familie heeft een heel pakket opgestuurd met allemaal nieuw materiaal voor mijn project, super leuk! Ook mijn jongste neefje heeft een spaarpot in de klas gezet om geld in te zamelen voor mijn project, hij heeft hiermee al 3 ballen kunnen sponsoren, super lief.

Inmiddels heb ik ook besloten waar ik de laatste 2 weken van mijn stage heen wil. Best een lastige keuze, want ik wil nog heel veel landen zien, maar uiteindelijk toch gekozen voor Singapore en Kuala Lumpur. Ik ben benieuwd!

Sampai jumpa!

• 26 November 2013 - 20:35

Mama:

Lieve Madelonnie, ik kan van 3 weken hier niet zo'n mooi verhaal schrijven. Wat zie en beleef jij veel en wat heb je een fantastische tijd gehad met Celina en Melissa. Wij tellen de dagen nu ook af en dan kunnen we met eigen ogen zien wat jij ons allemaal verteld. Heb er super veel zin in!!! Alleen een dode rat in de garage dat vind ik wel wat minder hoor!!! Bah

Hele dikke pakkerd van mij

• 27 November 2013 - 10:55

Rita:

hoi Madelon,
    Wat ontzettend leuk jouw verhalen te lezen, helemaal geweldig. En gauw krijg je je ouders op bezoek. Heel veel plezier samen gewenst. Groeten van heel ver weg.

• 02 Januari 2014 - 08:13

Baukje:

Het lijkt wel een hele grote lange vakantie terwijl je daar ook heel goed werk doet.
    Respect hoor!